Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Συνεργασίας πρόκειται να σχεδιαστεί και να αναπτυχθεί ένα πρωτότυπο σύστημα μαχητικού αεροσκάφους χωρίς πιλότο με το κωδικό όνομα «Neuron» («Νιούρον»). Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί εντός 74 μηνών και το ύψος του ανέρχεται στα 421.400.000 ευρώ.
Από την άλλη, μπορεί τα UCAV να ακούγονται πολύ πειστικά, για συγκεκριμένες εφαρμογές, αλλά δεν είναι λίγο πρόωρο να μιλάμε για πλήρη εκτοπισμό συστημάτων όπως το F-35;
Από την άλλη, μπορεί τα UCAV να ακούγονται πολύ πειστικά, για συγκεκριμένες εφαρμογές, αλλά δεν είναι λίγο πρόωρο να μιλάμε για πλήρη εκτοπισμό συστημάτων όπως το F-35;
Και τα δύο. Αλλά για UCAV θα μπορούμε να μιλάμε μετά το 2012.
Και για πλήρης αντικατάσταση επανδρωμένων αεροσκαφών, μετά το 2025.
Σε μερικά χρόνια τα UCAV θα αντικαταστήσουν πολλά επανδρωμένα αεροσκάφη και ελικόπτερα που εκτελούν διάφορες υψηλού κίνδυνου αποστολές. Κανείς δεν μιλάει για πλήρη αντικατάσταση ακόμα και το 2025. Το F-35 θα χρησιμοποιηθεί στα πρώτα σταδία των αεροπορικών επιχειρήσεων εναντίον της εχθρικής αεράμυνας και στόχων με ισχυρή ΑΑ άμυνα. Το ρίσκο μιας τέτοιας επιχείρησης είναι αρκετά μεγάλο. Ακόμα και αεροσκάφη με χαμηλή υπογραφή στα Ραντάρ δεν είναι άτρωτα. Το κόστος απώλειας ενός UCAV σίγουρα είναι μεγάλο αλλά είναι πολύ μεγαλύτερο το κόστος της απώλειας ενός έμπειρου πιλότου. Για να μην υπολογίσουμε το κόστος σε χρήμα και ενδεχομένως ανθρώπινες ζωές για την διάσωση ενός χείριστη που κατερρίφθη πάνω από εχθρική περιοχή.
Θυμάται κανείς την ιστορία του ΠΗΓΑΣΟΣ της ΕΑΒ; Η ανάπτυξη ξεκίνησε το 1979 σε συνεργασία με το ΚΕΤΑ, η πρώτη πτήση έγινε το 1982. Μετά πέρασαν πάνω από 2 δεκαετίες για να μπεί σε παραγωγή, οπότε, με το που έγινε επιχειρησιακό, σε 2 χρόνια χρειαζόταν αναβάθμιση...
Πάλι καλά που με το nEUROn ακολουθούμε τις εξελίξεις.
Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία ανακοίνωσε στις 3 Δεκεμβρίου πως παρέδωσε προ ημερών στην Dassault Aviation το πρώτο από τα τρία πρωτότυπα του Συστήματος Εξαγωγής Καυσαερίων (ακροφυσίου) για το ευρωπαϊκό Μη-επανδρωμένο Εναέριο Όχημα Μάχης (UCAV) nEUROn.
Η ΕΑΒ συμμετέχει από το 2005 στο πρόγραμμα nEUROn, για την ανάπτυξη και κατασκευή του UCAV σε επίπεδο πρωτότυπου, αναλαμβάνοντας να σχεδιάσει και να κατασκευάσει:
Το Σύστημα Εξαγωγής Καυσαερίων, το οποίο αποτελεί κρίσιμο σημείο εντοπισμού του αεροσκάφους.
Το οπίσθιο τμήμα της ατράκτου.
Τον πίνακα ελέγχου ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροσκάφους προ της πτήσης.
Στην ανάπτυξη του nEUROn συμμετέχουν 6 κράτη -Γαλλία, Σουηδία, Ιταλία, Ισπανία, Ελβετία, Ελλάδα- τα οποία χρηματοδοτούν το πρόγραμμα. Σε βιομηχανικό επίπεδο την ευθύνη συντονισμού και διαχείρισης του προγράμματος ανέλαβε η γαλλική Dassault, ενώ συμμετέχουν η σουηδική SAAB, η ιταλική Alenia, ο ισπανικός κλάδος EADS-CASA της πολυεθνικής εταιρείας, η ελβετική RUAG και η ΕΑΒ.
Ως γνωστόν η χώρα μας είναι μέλος της κοινοπραξίας για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου μη επανδρωμένου αεροπλάνου. Το πρόγραμμα μέχρι στιγμής κυλάει ομαλά Και πρόσφατα ολοκλήρωσαν (πριν ένα μήνα) Τη δοκιμή του τμήματος εξαγωγής καυσαερίων (το ακροφύσιο δηλ) του. Το συγκρκριμένο τμήμα σχεδίασε η ΕΑΒ μας μαζί με την dassault. Αν και φαινομενικά το ακροφύσιο Θα το θεωρήσουν κάποιοι ως Μικρής σημασίας τμήμα ωστόσο ο σωστός σχεδιασμός του συμβάλλει στη μείωση του θερμικού ίχνους του σκάφους.