M-113: Σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 500 τεθωρακισμένων οχημάτων καταλήγει το ΓΕΣ
Oι εργασίες προβλέπεται να πραγματοποιηθούν στο εργοστάσιο της ελληνικής εταιρείας (ΜΕΤΚΑ) στη Μαγνησία και περιλαμβάνουν μια σειρά από παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα. Νέος ισχυρός οπλισμός με κύριο σύστημα ένα τηλεχειριζόμενο πυροβόλο 30mm, ισχυρή θωράκιση, νέος κινητήρας με αυξημένη ιπποδύναμη αλλά και αναβαθμισμένο σύστημα επικοινωνιών και ηλεκτρονικών συστημάτων που θα δίνουν πληροφορίες στο πεδίο των επιχειρήσεων.
Στόχος είναι η αύξηση της ισχύος πυρός, η επιβιωσιμότητα στο πεδίο της μάχης, η δυνατότητα ταχύτητας και ευελιξίας και η συνεργασία με άλλα οπλικά συστήματα. Ζητούμενο είναι τα M-113 να μετατραπούν από Τεθωρακισμένα Οχήματα Μεταφοράς Προσωπικού σε Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης, ικανά και ακολουθούν και να υποστηρίζουν με πυρά τα άρματα μάχης σε επιθετικές κινήσεις και μάλιστα σε πεδίο αυξημένων απειλών.
Τα Μ-113 δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να γίνουν ΤΟΜΑ, ωστόσο ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού χιλιάδων τέτοιων οχημάτων μόνο ως μάννα εξ ουρανού μπορεί να θεωρηθεί για τον στρατό ξηράς.
Μακάρι να προχωρήσει η σκέψη αυτή και να αφορά πολύ περισσότερα οχήματα μελλοντικά, αρκεί να υπάρξει πολύ μεγάλη ελληνική συμμετοχή.
Τους δίνει φαίνεται μεγάλη... Αλεργία να δώσουν μερικά κομμάτια στην EODH για μετασκευή και δοκιμή ώστε να δουν αν συμφέρει μια τέτοια αναβάθμιση.
Τόοοσα χρόνια ο ΕΣ δεν επέλεγε ΤΟΜΑ, τώρα το θυμήθηκαν... Δεν θέλετε Lynx με την ισχύουσα προσφορά; Πάρτε CV90MKIV, αλλά ξεχάστε κατασκευή σκάφους στην Ελλάδα.
Καλά, οι απευθείας αναθέσεις είναι μια τραγική πραγματικότητα, αλλά ας δούμε πρώτα αν θα πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα, τι θα περιλαμβάνει, τι ελληνική συμμετοχή θα έχει και μετά κρίνουμε.
Στα πλαίσια της Τακτικής Άσκησης Μετά Στρατευμάτων «ΧΡΥΣΟ ΞΙΦΟΣ – 25» (?GOLDEN SWORD – 25?) η οποία πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Πεδίο Ασκήσεων και Βολών «ΑΣΚΟΥ – ΠΡΟΦΗΤΗ», ο Στρατός Ξηράς παρουσίασε το αναβαθμισμένο Τεθωρακισμένο Όχημα Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) Μ113 το οποίο διαθέτει συστήματα ελληνικής προέλευσης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Ειδικότερα, το ΤΟΜΠ Μ113 εξοπλίζεται με το M61 Vulcan των 20 χιλιοστών επί ειδικού διασκευασμένου ρομποτικού βραχίονα της ελληνικής εταιρείας MENGIA Defence ενώ το ηλεκτροπτικό σύστημα σκόπευσης ημέρας και νύχτας είναι της ελληνικής Miltech Hellas. Επίσης, η Intracom Defense έχει εγκαταστήσει υβριδικό σύστημα παροχής ηλεκτρικής ισχύος (GENAIRCON SAPS – Silent Auxiliary Power System) προκειμένου το ΤΟΜΠ να μην λειτουργεί το κινητήρα του, με σκοπό να εκμηδενιστεί το θερμικό ίχνος καθώς και το ακουστικό ίχνος του οχήματος. Παράλληλα, άλλες ελληνικές εταιρείες όπως η EODH μπορούν να εγκαταστήσουν θωράκιση νέας γενιάς και να αναβαθμίσουν το όχημα με νέο συγκρότημα ισχύος και μετάδοσης της κίνησης ενώ η ελληνική Theon Sensors μπορεί να εγκαταστήσει νέα περισκόπια νυχτερινής οδήγησης. Τέλος, η επίσης ελληνική εταιρεία SCYLTAYS δύναται να εγκαταστήσει νέα συστήματα τακτικών επικοινωνιών και διοίκησης και ελέγχου.
Παλαιότερα είχα διαβάσει ότι το συγκεκριμένο πυροβόλο είναι ακατάλληλο και έχει πολύ μεγάλη διασπορά βολίδων.
Παρόλα αυτά, νομίζω ότι υπάρχουν πλέον οι ελληνικές εταιρείες για ένα υπερδεκαετες πρόγραμμα αναβάθμισης του συνόλου των Μ-113. Όχι μετατροπής του σε ΤΟΜΑ.βεβαια, αστειοτητες, αλλά εκσυγχρονισμού της κίνησης, προστασίας, επικοινωνιών και αυτοπροστασίας.