Τα 90 εκατ. ευρώ άγγιξαν οι δαπάνες για αποστολές αεροπυρόσβεσης και εναέριας επιτήρησης κατά την τελευταία τριετία. Οι δαπάνες εκτοξεύθηκαν στα 38,5 εκατ. ευρώ κατά το 2007, όταν τη χώρα έπληξαν οι μεγάλες πυρκαγιές, σχεδόν διπλάσιες από την προηγούμενη χρονιά, που ήταν 19,5 εκατ. ευρώ.
Πέρυσι, αν και οι φωτιές δεν ήταν τόσο πολλές, ξοδεύτηκαν 30,5 εκατ. ευρώ επειδή οργανώθηκαν περισσότερες εναέριες περιπολίες επιτήρησης των περιοχών. Οπως κι αν το μετρήσεις πάντως, και η πυρόσβεση και η επιτήρηση στοιχίζουν ακριβά.
*Ο πλέον δαπανηρός τύπος πυροσβεστικού αεροσκάφους είναι τα παλιά «Καναντέρ» (τύπου CL-215). Η αεροπορία υπολογίζει ότι στοιχίζει 9.685 ευρώ κάθε ώρα πτήσης, ποσό στο οποίο περιλαμβάνονται, εκτός από τα καύσιμα, τα ανταλλακτικά, οι εργατοώρες των τεχνικών που τα συντηρούν, οι μισθοί των πληρωμάτων και το κόστος μεταστάθμευσης σε περιφερειακά αεροδρόμια κατά τη θερινή περίοδο.
*Φθηνότερα κοστίζει κάθε ώρα πτήσης με τον νεότερο τύπο (CL-415),3.776 ευρώ.
*Τα ψεκαστικά τύπου PZL, που χρησιμοποιούνται και ως πυροσβεστικά, τιμώνται με 1.687 ευρώ ανά ώρα.
*Το «Grumman» 2.270 την ώρα.
*Το φθηνότερο είναι το «Τ-41», εκπαιδευτικό αεροσκάφος, που χρησιμοποιείται μόνο για επιτήρηση περιοχών. Είναι το μόνο που κάθε ώρα πτήσης του αντιστοιχεί σε 1.000 ευρώ.
Τα στατιστικά στοιχεία της αεροπορίας δείχνουν ότι κατά την τριετία 2006-2008 τα 90 εκατ. ευρώ που απορρόφησε η πυρόσβεση με εναέρια μέσα κατανεμήθηκαν ως εξής:
*Τα CL-415 πέταξαν 6.165 ώρες, κόστος 23,28 εκατ. ευρώ.
*Λιγότερες ώρες στον αέρα (5.549) έγραψαν τα CL-215, αλλά με υπερδιπλάσια επιβάρυνση, που άγγιξε τα 53 εκατ. ευρώ.
*Αρκετά χρησιμοποιήθηκαν τα PZL, αφού έφτασαν τις 3.404 ώρες, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία δύο χρόνια. Κόστος περί τα 10 εκατ. ευρώ. Περίπου 1,7 εκατ. στοίχισε η συνεισφορά του «Grumman» και περί τις 100 χιλιάδες οι περιπολίες των εκπαιδευτικών αεροσκαφών «Τ-41».
Ελευθεροτυπία