Οταν, την άνοιξη του 2000, αξιωματικοί στην πτέρυγα μάχης της Λάρισας άνοιξαν μερικά κιβώτια με ανταλλακτικά των αεροσκαφών F16, δεν πίστευαν στα μάτια τους: Στις επιφάνειές τους αναγραφόταν φαρδιά-πλατιά ότι είχαν κατασκευαστεί... στην Τουρκία.
Το περιστατικό αποκαλύπτει μια ενδιαφέρουσα πτυχή της κούρσας εξοπλισμών μεταξύ των δύο χωρών, αλλά ταυτόχρονα και την άλλη όψη των αερομαχιών στο Αιγαίο: Αγοράζουμε τα ίδια αεροπλάνα, από τον ίδιο αμερικανό κατασκευαστή και τα δοκιμάζουμε... μεταξύ μας!
Συνέχεια: ΕΝΕΤ on-line (είναι μέρος ενός μεγάλου άρθρο)
Ναι, ΤΩΡΑ το καταλάβατε; Εδώ τα ανταλλακτικά των Mercedes G-Wagen και UNIMOG έρχονται από την Τουρκία χρόνια τώρα...
Η Τούρκοι είχαν και μια γραμμή παραγωγής F-16. Σε αντίθεση με μας που τα αγοράζαμε 40-40. Αποτέλεσμα μερικές εκατοντάδες θέσεις εργασίας και η τεχνογνωσία που θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε πήγαν περίπατο!
Και δυστυχώς το ίδιο συμβαίνει και με τις νέες παραγγελίες.
Εφόσον σήντομα θα αποσυρθούν όλα τα Α-7 και λίγο αργότερα τα F-4, γιατί άραγε αγοράζουμε τους αντικαταστάτες κατά 30άδες αντί να ενδιαφερθούμε για 100-150 αεροσκάφη εξασφαλίζοντας πολύ καλύτερες τιμές και ανταλλάγματα;
kiriakos έγραψε: Η Τούρκοι είχαν και μια γραμμή παραγωγής F-16. Σε αντίθεση με μας που τα αγοράζαμε 40-40. Αποτέλεσμα μερικές εκατοντάδες θέσεις εργασίας και η τεχνογνωσία που θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε πήγαν περίπατο!
Που τώρα υπολειτουργεί και αναγκάζονται να παραγγείλουν άλλα 40 F-16 μόνο και μόνο για να μην κλείσει.
Όσο για την τεχνογνωσία, οι Αμερικανοί δεν είναι και τόσο γενναιόδωροι...
kiriakos έγραψε: Η Τούρκοι είχαν και μια γραμμή παραγωγής F-16. Σε αντίθεση με μας που τα αγοράζαμε 40-40. Αποτέλεσμα μερικές εκατοντάδες θέσεις εργασίας και η τεχνογνωσία που θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε πήγαν περίπατο!
Που τώρα υπολειτουργεί και αναγκάζονται να παραγγείλουν άλλα 40 F-16 μόνο και μόνο για να μην κλείσει.
Όσο για την τεχνογνωσία, οι Αμερικανοί δεν είναι και τόσο γενναιόδωροι...
Σε λίγο θα μας πεις ότι είναι καλύτερα να τα αγοράζουμε και 20-20. Έλεος!!! Οι Τούρκοι σε πληροφορώ ότι κέρδισαν αρκετά πράγματα παραπάνω από μας τόσο σε τεχνογνωσία και θέσεις εργασίας όσο και στο διπλωματικό επίπεδο. Εκεί που έκαναν την πατάτα ήταν ότι έβαλαν το πήχη ψιλά (320+ F-16) και εκεί την πάτησαν!
Σε λίγο θα μας πεις ότι είναι καλύτερα να τα αγοράζουμε και 20-20. Έλεος!!! Οι Τούρκοι σε πληροφορώ ότι κέρδισαν αρκετά πράγματα παραπάνω από μας τόσο σε τεχνογνωσία και θέσεις εργασίας όσο και στο διπλωματικό επίπεδο. Εκεί που έκαναν την πατάτα ήταν ότι έβαλαν το πήχη ψιλά (320+ F-16) και εκεί την πάτησαν.
Κυριάκο, δεν αντιλέγω, αλλά μην ξεχνάς ότι το να στήσεις μια γραμμή παραγωγής ενός πολύπλοκου προϊόντος όπως το F-16 δεν είναι σαν να στήνεις γραμμή παραγωγής αυτοκινήτων. Εκεί που την πάτησαν οι Τούρκοι δεν είναι στα 320 αεροπλάνα. Απλά νόμιζαν ότι θα έπαιρναν παραγγελίες από τις χώρες τις Μέσης Ανατολής και παραγγελίες αναβαθμίσεων από όλες τις χώρες που χρησιμοποιούν το F-16 (ήθελαν και των Η. Π. Α). Μόνο το F-35 Lightning II θα δώσει ανάσα στο εργοστάσιο. Έτσι σκέφτηκε και η Αίγυπτος με την γραμμή παραγωγής των M1A1 Abrams και τώρα το κόστος συντήρησης της πλέον την αναγκάζει είτε να το κλείσει ή να εξαναγκαστεί να αγοράσει και άλλα άρματα μάχης.
Όσο για τις τμηματικές παραγγελίες, αν αυτές γινόντουσαν τοις μετρητοίς και όχι μέσω FMS (υψηλότερα επιτόκια, μεγάλη περίοδος αποπληρωμής κλπ.) θα μας κόστιζε πολύ φτηνότερα.
Όσες επενδύσεις πρόκειται να γίνουν στον Αμυντικό τόμέα, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 25ετίας, όπως η επένδυση της Signaalaparaten (Φρεγάτες Kortenaer/Standard) στην Αττική.
Το πρόβλημα όπως λες είναι ότι δεν υπάρχει ένας σωστός προγραμματισμός με έναν ορίζοντα 15-20 χρόνων που να ιεραρχεί σωστά τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων και κάθε φορά τρέχουμε τελευταία στιγμή να καλύψουμε τις ανάγκες μας κάνοντας βιαστικές και πολλές φορές λανθασμένες κινήσεις. Βέβαια σε μερικούς μπορεί να αρέσει αυτή η κατάσταση γιατί την εκμεταλλεύονται προς όφελος τους, παίρνοντας κάθε φορά και τις ανάλογες προμήθειες.