Ομιλείτε Ελληνικά

Δημιουργία απάντησης


Αυτή η ερώτηση είναι ένα μέσο για την πρόληψη αυτοματοποιημένων υποβολών φόρμας από κακόβουλη χρήση.
Εικονίδια smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

Το BBCode είναι ΑΝΟΙΧΤΟ
Το [img] είναι ΑΝΟΙΧΤΟ
Το [url] είναι ΑΝΟΙΧΤΟ
Τα εικονίδια είναι ΑΝΟΙΧΤΑ

Περίληψη Θέματος
   

Αναπτυγμένη προβολή Περίληψη Θέματος: Ομιλείτε Ελληνικά

Ομιλείτε Ελληνικά

από Black_Knight » Σάβ Ιαν 08, 2011 3:40 am

Διαβασα τις προηγούμενες σελίδες και πουθενά δεν βρήκα ένα από τα πιο συνηθισμένα ορθογραφικά λάθη!

ΤΡΙΤΟ ΕΝΙΚΟ ΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕ -ΑΙ
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟ ΜΕ -Ε

δηλαδή "ο Νίκος σκέφτεται" και "το βιβλίο επιστρέφεται"
ΑΛΛΑ
"Εσείς γράφετε"
ΕΝΩ
"Η λέξη γράφεται"

Αυτό το λάθος εκτός του ότι είναι συνηθισμένο, χτυπάει και πολύ άσχημα στο μάτι.Εικόνα

Ομιλείτε Ελληνικά

από Black_Knight » Κυρ Μάιος 02, 2010 3:39 am

cristi έγραψε: Καμία και όχι Καμμία


το λεξικό του Μπαμπινιώτη έχει και τα 2.

Ομιλείτε Ελληνικά

από TOPOL-M » Δευ Μαρ 29, 2010 4:08 pm

Σε μαζική εκδήλωση υπέρ του να συμπεριληφθεί η ελληνική γλώσσα στο Εθνικό Πρόγραμμα Διδασκαλίας Γλωσσών εξελίχθηκε η επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ "Αντίποδες" το Σάββατο το βράδυ στην Λόνσντεϊλ Στριτ, στο κέντρο της Μελβούρνης. Το έναυσμα το έδωσε ο ίδιος ο πολιτειακός πρωθυπουργός Τζον Μπράμπι ο οποίος κήρυξε την έναρξη της εκδήλωσης, πλέκοντας το εγκώμιο της ελληνικής παροικίας. Όπως και στην δεξίωση που παρέθεσε για την 25η Μαρτίου, ο κ. Μπράμπι είπε ότι στηρίζει τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού στα κρατικά σχολεία ολόκληρης της επικράτειας. Ο κ. Μπράμπι εξήρε -και πάλι- την πολύμορφη προσφορά των Ελλήνων στη Βικτωρία και την Αυστραλία γενικότερα και δήλωσε ότι η ελληνική γλώσσα πρέπει να περιληφθεί στις οκτώ γλώσσες που θα διδάσκονται στα κρατικά σχολεία της χώρας. Ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε να διαβιβάσει τις απόψεις της πολιτειακής κυβέρνησης στην κυβέρνηση της Καμπέρας και πρόσθεσε ότι η κυβέρνησή του εκτιμά απεριόριστα την προσφορά του Ελληνισμού στην οικονομική, πολιτιστική και πολιτική ανάπτυξη της πολιτείας.

Ο κ. Μπράμπι επανέλαβε ότι η κυβέρνησή του θα διαθέσει 3,5 εκατομμύρια δολάρια για τον καλλωπισμό της ελληνικής γωνιάς της Λόνσντεϊλ Στριτ. "Ήδη", είπε, "διαθέσαμε 1,2 εκατομμύρια, ενώ άλλα δυο εκατομμύρια θα προσφέρουμε για το προτεινόμενο Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού, Γλώσσας και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Αντίποδες. Προφανώς ο κ. Μπράμπι αναφερόταν στο Κοινοτικό Κέντρο ή, ενδεχομένως και στο λεγόμενο "Ελληνικό Πύργο". Ο κ. Μπράμπι χαρακτήρισε το φεστιβάλ "Αντίποδες" ως "έναν από τους πιο αξιόλογους πολιτιστικούς θεσμούς της Μελβούρνης". Το ίδιο ένθερμoς ήταν και ο δήμαρχος Μελβούρνης όσον αφορά το αίτημα για τη γλώσσα αλλά και την καθιέρωση του ελληνικού φεστιβάλ, που, όπως είπε, αναβιώνει και το πνεύμα του Επίκουρου. Την στήριξη του στην ελληνική γλώσσα επανέλαβε και ο αρχηγός της αντιπολίτευσης Τεντ Μπάϊου, ο οποίος έστειλε και σχετική επιστολή στην αρμόδια υπουργό Παιδείας κα Γκίλαρντ. "Είμαι πεπεισμένος ότι η συμπερίληψη της ελληνικής γλώσσας στο Εθνικό Πρόγραμμα Διδασκαλίας Γλωσσών θα εμπλουτίσει το πολιτισμικό προφίλ της Αυστραλίας και θα ενισχύσει το μαθησιακό υπόβαθρο των παιδιών σχολικής ηλικίας", είπε ο κ. Μπέϊλιου. Τον Ομοσπονδιακό πρωθυπουργό Κέβιν Ραντ εκπροσώπησε ο υπουργός Οικονομίας Λϊντσαϊ Τάνερ. Ο Αυστραλός πρωθυπουργός έστειλε στα ελληνικά το μήνυμά του προς την εκδήλωση και το οποίο διάβασε ο κ. Τάνερ (φυσικά στα ελληνικά).

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ομιλείτε Ελληνικά

από Georgios3377 » Δευ Μαρ 29, 2010 7:01 am

(!) σωστη!

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Δευ Μαρ 29, 2010 1:05 am

Οσο λοιπον θα αλλαζουνε τα πραγματα θα αλλαζουνε και τα ποσταρισματα με τα νεα

Ομιλείτε Ελληνικά

από Georgios3377 » Κυρ Μαρ 28, 2010 6:45 pm

Καλως να γνωριζουμε πως να γραφουμε και να μιλαμε ελληνικα. Αλλα να ξερεις ενα πραγμα: Η γλωσσα εξελισεται μαζι με τον λαο που την μιλαει. Ετσι εξελισεται και η ορθογραφια της αλλα και η προφορα της,

Το πρωτο πραγμα που εγραψες ειναι η διαφορα του σαν και του ως. Απο οτο φενεται το ως πεθαινει και αντικαθισταται απο το σαν. Δεν μπορεις να κανεις τιποτα για αυτο και να εισαι σιγουρη οτι στα επομενα λεξικα και τις επομενες γραμματικες και συντακτικα θα θεωρειται ως σωστο.

Μα ξερεις οτι οταν μια γλωσσα αλαζει δειχνει ενα λαο ζωντανο. Οταν μια γλωσσα ειναι ξυληνη και δεν την μιλαει κανεις στην καθημερινη του ζωη τοτε αυτη η γλωσσα ειναι νεκρη. Τρανο παραδειγμα αποτελει η καθαρευουσα. Κανεις δεν την μιλουσε στο σπιτι του. Το αποτελεσμα ητανε οτι αρκετες γενιες βασανιστηκανε με μια διαλεκτο της ελληνικης που απλα ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ. Η δημοτικη την ξεπερασε πολυ γρηγορα εχωντας σημαντικες επιπτωσεις στο μορφωτικο επιπεδο του ελληνικου λαου.

Μην με παρεξηγεις δεν θελω να πω οτι κακως εκανες post τα παραπανω. Ειναι καλο να θυμομαστε την γραμματικη μας και το συντακτικο μας. Απλα σου λεω οτι μερικα πραγματα θα αλλαξουνε ωστε να αντικατοπτριζουνε τον τροπο που μιλαμε την δημοτικη στα χρονια που διανυουμε.

Ομιλείτε Ελληνικά

από sintoma lokatzis » Κυρ Φεβ 14, 2010 9:55 pm

Εισαι λαλυστατη παργματικα... Εικόνα

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Φεβ 09, 2010 1:56 pm

δίλημμα -αδιέξοδο
το δίλημμα: Η δυσκολία εκλογής.(Βρισκόταν σε δίλημμα ποιον από τους δυο ν' ακολουθήσει).
το αδιέξοδο: Η δύσκολη θέση.(Τα αλλεπάλληλα σφάλματά του τον οδηγούσαν σε αδιέξοδο).

...

τεχνικός -τεχνητός
τεχνικός: Ο σχετικός με την τέχνη, ο φτιαγμένος με τέχνη (τεχνικά έργα, τεχνική μελέτη). Ουσιαστικό: Ο τεχνικός: Ο ειδικευμένος τεχνίτης (τεχνικός της Δ. Ε. Η.), η τεχνική: Το σύνολο των κανόνων και μεθόδων με τις οποίες εκτελείται ένα έργο.(Κατέχει την τεχνική κατασκευής μικρών ραδιοφωνικών σταθμών), η τε­ Χνολογία: Οι τεχνικές κατακτήσεις του ανθρώπου.(Οι αναπτυγμένες χώρες έχουν πετύχει υψηλή τεχνολογία).
τεχνητός: Αυτός που έγινε με την τέχνη, ο όχι φυσικός.(Τεχνητό νεφρό, τεχνητή γονιμοποίηση) // ο πλαστός, ο προσποιητός.(Ο λόγος του δημιούργησε μια τεχνητή όξυνση στη συζήτηση που κυλούσε ως τότε ήρεμα).

...

άεργος -άνεργος
άεργος: Αυτός που απέχει από κάθε έργο. Από κάθε απασχόληση.(Στον άεργο η μέρα φαίνεται χρόνος),
άνεργος: Αυτός που δεν έχει εργασία.(Αυξήθηκε στα τελευταία χρόνια ο αριθμός των ανέργων),

...

το ύπαιθρο -η ύπαιθρος
το ύπαιθρο: Είναι ο χώρος έξω από το σπίτι. Ο μη στεγασμένος χώρος.(Τους έκαναν έξωση από το σπίτι και η οικογένεια διανυκτέρευσε στο ύπαιθρο) (όχι στην ύπαιθρο),
η ύπαιθρος (χώρα) : Είναι η εξοχή, τα χωριά, το αντίθετο της πόλης.(Οι κάτοικοι της υπαίθρου δεν έχουν πρόβλημα μόλυνσης της ατμόσφαιρας).

...

ο στύλος -η στήλη
ο στύλος: Η κολόνα που στηρίζει τη στέγη. Θα πούμε: Οι στύλοι (και όχι οι στήλες) του ναού του Ολυμπίου Διός. Στηρίξαμε με στύλους τη σκεπή. Έγινε υποστύλωση της στέγης. Και μεταφορικά: Στάθηκε ο στύλος (ο προστάτης) του σπιτιού.
η στήλη: Πέτρινη πλάκα στημένη όρθια.(Στη μέση της πλατείας μας υψώνεται αναμνηστική στήλη με τα ονόματα των πεσόντων στους πολέμους) // Σύστημα ηλεκτρικών στοιχείων. Η μπαταρία.(Αγόρασα μια ηλεκτρική στήλη). Και μεταφορικά: Έμεινε (από την κατάπληξη) στήλη άλατος. Θα γράψουμε επίσης: Η αναστήλωση (ανόρθωση) ενός ερειπωμένου μνημείου. Η αναστήλωση των εικόνων από την αυτοκράτειρα Θεοδώρα.

...

ο αστρολόγος -ο αστρονόμος
ο αστρολόγος: Αυτός που ισχυρίζεται πως μπορεί να προβλέπει το μέλλον από την κίνηση των άστρων.
ο αστρονόμος: Αυτός που μελετά τις κινήσεις των ουράνιων σωμάτων. Η αστρο­ Νομία είναι επιστήμη, η αστρολογία δεν είναι επιστήμη.

...

το μετά συντάσσεται με αιτιατική, άρα η φράση μετά Χριστόν είναι σωστή. Η φράση, όμως, μετά από το Χριστό (ή γενικά μετά από αυτό) είναι λάθος. Με την πρόθεση από συντάσσεται το έπειτα και όχι το μετά www.sff.gr

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Φεβ 09, 2010 1:55 pm

καταχθόνιος: Ο ύπουλος, ο πολύ κακός.(Κατάστρωνε διαρκώς καταχθόνια (και όχι υποχθόνια) σχέδια για να εξοντώσει τους αντιπάλους του).

...

το μνήμα -το μνημείο
το μνήμα: Το μέρος όπου είναι κανείς θαμμένος, ο τάφος.(Πάνω στο μνήμα του έστησαν ένα σταυρό με το όνομά του).
το μνημείο: Το κτίσμα για τιμή του νεκρού ή των νεκρών ή για ανάμνηση σπουδαίου γεγονότος // έργο με αιώνια αξία.// το μνημείο του άγνωστου στρατιώτη.(Έστησαν το μνημείο της εθνικής συμφι­ Λίωσης. Ο Παρθενώνας είναι ένα μνημείο τέχνης)

...

στιγμιαίος -ακαριαίος
στιγμιαίος: Αυτός που διαρκεί μια στιγμή.(Έπαθε μια στιγμιαία λιποθυμία).
ακαριαίος: Ξαφνικός, απότομος.(Το χτύπημα του επέφερε ακαριαίο (και όχι στιγμιαίο) θάνατο).

...

ψηλός - υψηλός
ψηλός άντρας, ψηλή κορφή, ψηλά σπίτια
Θα πούμε όμως: Υψηλός πυρετός, υψηλά ημερομίσθια, συζήτηση υψηλού επιπέδου. Διατηρεί υψηλό φρόνημα. Σημειώθηκαν υψηλές θερμοκρασίες. Μας βλέπει αφ' υψηλού!

...

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Φεβ 09, 2010 1:48 pm

4. Κλασικός - Κλασσικός

Με ένα "σ" είναι σωστό. Με δύο είναι στα αγγλικά (classic).

5. Επι τη ευκαιρία - Επι της ευκαιρίας

Το έχω δει/ακούσει πολλές φορές:

"Επι τη ευκαιρία" σημαίνει "Με την ευκαιρία".

"Επι της ευκαιρίας" σημαίνει "Πάνω στην ευκαιρία".

Η φράση "στα πλαίσια" (π. Χ. Στα πλαίσια των εργασιών του εκάστοτε συνεδρίου) είναι λάθος, μια και το πλαίσιο είναι πάντα ένα ("άρα στο πλαίσιο των εργασιών του εκάστοτε συνεδρίου") !

...

Το ρήμα άγω (= οδηγώ, φέρνω) και τα σύνθετά του (εισάγω, εξάγω, διάγω, προσάγω, ανάγω, προάγω, ενάγω, παράγω, συνάγω, απάγω, περιάγω, κατάγω) σχηματίζει τους χρόνους του από δυο θέματα: Από το θέμα αγ- τους εξακολουθητικούς χρόνους: Ενεστώτα, Παρατατικό και Εξακολουθητικό. Μέλλοντα. Και από το θέμα αγαγ- τους στιγμιαίους χρόνους: Στιγμιαίο Μέλλοντα, Αόριστο, Παρακείμενο και Υπερσυντέλικο.
Θα πούμε λοιπόν ότι η Ελλάδα θα "εισαγάγει" κάτι και όχι θα "εισάξει" κάτι, που ακούω συχνά σε δελτία ειδήσεων!

...

ανακαλύπτω - εφευρίσκω
ανακαλύπτω: Βρίσκω, φέρω στο φως. Φανερώνω κάτι που υπήρχε πριν. Ο Χριστό­ Φορος Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική (που υπήρχε πριν απ ' αυτόν).
εφευρίσκω: Βρίσκω. Επινοώ κάτι που δεν υπήρχε πριν. Ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος εφεύρε την τυπογραφία (που δεν υπήρχε πριν).

...

νύφη - νύμφη
η νύφη: Η γυναίκα την ώρα του γάμου της, συγγενική σχέση με τα πεθερικά και το σόι του άντρα της. Η νύφη φορούσε στο γάμο ένα απλό νυφικό. Τα λέω στην πεθερά για να τ ' ακούσει η νύφη (παροιμία).
η νύμφη: Προστάδιο στη γέννηση ενός εντόμου (προνύμφη -νύμφη -πετα­ Λούδα).// Η αρχαία θεότητα των νερών (Οι Νηρηίδες ήταν νύμφες των ποταμών) Μεταφορικά: Η νύμφη του Θερμαϊκού = η Θεσσαλονίκη.

...

βρόχος - βρόγχος
ο βρόχος: Η θηλιά, το σχοινί, το λάσο. Το σχοινί έγινε βρόχος στο λαιμό του και κινδύνεψε να πνιγεί
ο βρόγχος: Ο αεραγωγός σωλήνας πνευμόνων. Το κάπνισμα ερεθίζει τους βρόγχους.

...

αγγελιαφόρος (αγγελία + φέρω) και όχι αγγελιοφόρος.

...

ακατονόμαστος (από το στερητικό α + κατονομάζω) και όχι ακατανόμαστος.

...

απαθανατίζω (από + αθάνατος) και όχι αποθανατίζω.

...

απογοητεύω (από + γοητεύω) και όχι απαγοητεύω.

...

παρονομαστής (παρά + όνομα) και όχι παρανομαστής.

...

κληροδοτώ - κληρονομώ
κληροδοτώ σημαίνει αφήνω με διαθήκη μου σε κάποιον ένα περιουσιακό μου στοιχείο. Είμαι κληροδότης (διαθέτης) και αυτό που αφήνω είναι η κληροδοσία ή το κληροδότημα.
κληρονομώ σημαίνει γίνομαι κάτοχος ενός πράγματος που μου άφησε ο κληροδότης. Είμαι ο κληρονόμος και αυτό που κατέχω είναι η κληρονομιά, Με άλλα λόγια: Ο διαθέτης κληροδοτεί, ο άλλος κληρονομεί. Οι πρόγονοι κληροδοτούν, οι απόγονοι κληρονομούν. Θα πούμε λοιπόν: Οι αρχαίοι μας πρόγονοι μας κληρο­ Δότησαν (και όχι μας κληρονόμησαν) αθάνατα έργα τέχνης. Και: Κληρονομήσαμε από τους προγόνους μας αθάνατα έργα τέχνης. Αυτά αποτελούν την πολύτιμη εθνική μας κληρονομιά. Ο τάδε κληροδότησε (όχι κληρονόμησε) όλη την περιουσία του στο κράτος, που είναι τώρα ο μοναδικός του κληρονόμος.

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Φεβ 09, 2010 1:45 pm

Καταρχήν - Καταρχάς

Είναι δύο τελείως διαφορετικές λέξεις. Το καταρχάς το χρησιμοποιούμε για να πούμε ότι κάτι έρχεται πρώτο. Π. Χ.Καταρχάς σε ένα κείμενο βάζουμε τον πρόλογο

Το καταρχήν το χρησιμοποιούμε σπάνια. Σημαίνει κατά νόμο, κατά κανόνα.Κατ'αρχήν. Π. Χ.Καταρχήν το να σκοτώνεις είναι παράνομο

2. Η λέξη γεγονός.

Τη συγκεκριμμένη λέξη πρέπει να προσέχουμε πότε τη χρησιμοποιούμε. Το γεγονός είναι κάτι το οποίο έχει ήδη γίνει. Ποτέ δεν λέμε ότι αναμένονται γεγονότα. Πως είναι δυνατόν να αναμένεται κάτι το οποίο έχει γίνει ήδη; Μπορούμε να πούμε όμως ότι είναι γεγονός το ότι το πρωί είχε συννεφιά (είχε; Δεν είδα.)

3. Η ατάκα ευθύς αμέσως.

Το ευθύς σημαίνει αμέσως. Αν χρησιμοποιούμε αυτές τις δύο λέξεις μαζί είναι σαν να λέμε : Θα πάω κάπου αμέσως-αμέσως.

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Ιαν 19, 2010 9:30 pm

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Ιαν 19, 2010 9:29 pm

ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ 1 Τα αριθμητικά από το 13 μέχρι το 19: Δεκατρία, δεκατέσσερα, δεκαπέντε, δεκαέξι (δεκάξι), δεκαεφτά (δεκαεπτά), δεκαοχτώ (δεκαοκτώ), δεκαεννιά (δεκαεννέα).
2 Οι αντωνυμίες: Καθένας-καθεμιά-καθένα, καθετί, κατιτί, οποιοσδήποτε-οποιαδήποτε-οποιοδήποτε, οτιδήποτε, οσοσδήποτε-οσηδήποτε-οσοδήποτε.
3 Τα άκλιτα: Απαρχής, απεναντίας, αφότου, αφού, δηλαδή, διαμιάς, ειδάλλως, ειδεμή, ενόσω, εντάξει, ενώ, εξαιτίας, εξάλλου, εξαρχής, εξίσου, επικεφαλής, επιτέλους, καθαυτό, καθεξής, καλημέρα, καληνύχτα, καλησπέρα, καληώρα, καταγής, κατευθείαν, κιόλας, μεμιάς, μολαταύτα, μόλο (που), μολονότι, ολημέρα, οληνύχτα, ολωσδιόλου, οπουδήποτε, οπωσδήποτε, προπάντων, υπόψη, ωστόσο, άλλωστε, απευθείας, εντούτοις, επιτόπου, καταπώς, προπαντός, ενμέρει, επιπλέον, εφόσον.
4 Η πρόθεση σε (σ') με τη γενική και την αιτιατική του άρθρου: Στου, στης, στο, στον, στην, στων, στους, στις, στα.
1 Γράφεται όμως χωριστά και με απόστροφο η αντωνυμία σου: Σ' το δίνω, σ' το έστειλα.
5 ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΥΟ ΛΕΞΕΙΣ: Καλώς όρισες, καλώς τον (την, το), μετά χαράς, τέλος πάντων και οι λόγιες εκφράσεις: Εν μέρει, κατ' εξοχήν.
1 Γράφονται με μια ή με δυο λέξεις, κατά την περίσταση και κατά διαφορετικό τονισμό: Πάρα κάτω-παρακάτω, πάρα πέρα-παραπέρα, πάρα πάνω-παραπάνω, τόσος δα-τοσοσδά.
www.kybernografoi.gr

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Ιαν 19, 2010 9:27 pm

3. Οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών (μου, σου, του, της, τον, την, το, μας, σας, τους, τα) όταν στην ανάγνωση υπάρχει περίπτωση να θεωρηθούν εγκλιτικές: Ο πατέρας μού είπε (=ο πατέρας είπε σε εμένα) -Ο πατέρας μου είπε (=ο δικός μου πατέρας είπε κάτι).
    1. Όταν η προηγούμενη λέξη τονίζεται στην ΠΡΟΠΑΡΟΞΥΤΟΝΗ συλλαβή και ακολουθεί αδύνατος τύπος προσωπικής αντωνυμίας (που δεν είναι εγκλιτικός), τότε ΔΕ βάζουμε οξεία στον τύπο αυτόν: Ο πρόεδρός μας αρρώστησε (=ο δικός μας πρόεδρος αρρώστησε) -Ο πρόεδρος μας αρρώστησε (=ο πρόεδρος αρρώστησε εμάς).
4. Οι μονοσύλλαβες λέξεις, όταν συμπροφέρονται με τους ρηματικούς τύπους ΜΠΩ, ΒΓΩ, ΒΡΩ,'ΡΘΩ σε όλα τα πρόσωπα και τους αριθμούς. Τότε δέχονται τον τόνο τους: Θά βγω αλλά θα βγω.
    1. Ο τόνος του εγκλιτικού ο οποίος ακούγεται στη λήγουσα των παραξύτονων λέξεων σημειώνεται: χάρισμά σου, άφησέ το.
    2. Το ίδιο γίνεται στο πρώτο από τα δυο εγκλιτικά, όταν προηγείται παροξύτονη προστακτική: Δώσε μού το.
5. Οι προτακτικές λέξεις που αποτελούν ένα σύνολο με την επόμενη λέξη, με την οποία συνδέονται με ενωτικό, δεν τονίζονται: Αγια-Σοφιά, Αϊ-Δημήτρης, κυρα-Μαρία, γερο-Θανάσης, θεια-Βασίλω, παπα-Δημήτρης, μπαρμπα-Πέτρος.
    1. Γράφονται ΧΩΡΙΣ ενωτικό και ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΙ: καπετάν, πάτερ, κυρ (ΧΩΡΙΣ τόνο).Www.kybernofrafoi.gr

Ομιλείτε Ελληνικά

από Rafale » Τρί Ιαν 19, 2010 9:27 pm

    1. Παίρνουν τονικό σημάδι λέξεις που παρουσιάζονται ως μονοσύλλαβες ύστερα από:
      -έκθλιψη: Λίγ' απ' όλα, ούτ' εγώ, είν' εκείνος,
      -αποκοπή: Φέρ' το, στείλ' το, δώσ' τα.
    2. Ένας ρηματικός τύπος που έμεινε άτονος από αφαίρεση δεν ανεβάζει το τονικό σημάδι στην προηγούμενη λέξη: Μου 'φερε, τα 'δειξε, να 'μαι.
2. Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν παίρνουν τονικό σημάδι.
    1. Θεωρούνται μονοσύλλαβες οι λέξεις: Βιος (το), γεια, για, γιος, δυο, μια, νιος, πια, πιο,(να) πιω, ποιος-ποια-ποιο [σε όλες τις πτώσεις ενικού ή πληθυντικού και σε όλα τα πρόσωπα [ΠΡΟΣΟΧΗ! Ποιόν (το) ]].
    2. Μια μονοσύλλαβη προστακτική, ακόμα και όταν ακολουθείται από δυο εγκλιτικά, δεν παίρνει τονικό σημάδι: Πες μου το, βρες τους τα.
3. Εξαιρούνται και τονίζονται: 1. Ο διαζευκτικός σύνδεσμος ή: Ή η Άννα ή η Μαρία.
2. Τα ερωτηματικά πού και πώς.
    1. Τα πού και πώς τονίζονται είτε βρίσκονται σε ευθεία ερώτηση είτε σε πλάγια: Πού πήγες; Μας είπε πώς τον λένε.
    2. Τα πού και πώς παίρνουν τονικό σημάδι σε περιπτώσεις όπως: Πού να σου τα λέω, από πού κι ως πού, πού και πού, αραιά και πού, Πώς βαριέμαι! Κοιτάζω πώς και πώς να τα βολέψω.
    3. ΔΕΝ παίρνουν τόνο όταν είναι το:
      α) που: Αντωνυμία (αυτό που σου είπα), επίρρημα (πηγαίνει εκεί που θέλει), σύνδεσμος [Έμαθα που ήρθες (=Έμαθα πως/ότι ήρθες) ].
      β) πως: Σύνδεσμος [Λέει πως θα φύγει (=Λέει ότι θα φύγει) ].Www.kybernografoi.gr

Κορυφή